AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ HASTANESİ
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ HASTANESİ
Yaz Sıcaklarında Sıvı Tüketimi

Yaz Sıcaklarında Sıvı Tüketimi

Su, insan yaşamı için oksijenden sonra gelen en önemli öğelerden birisidir. İnsan yemek yemeden haftalarca yaşayabilir ancak susuz sadece birkaç gün yaşayabilir. Vücuttaki birçok yaşamsal olaylar vücuttaki su dengesinin korunması ile mümkündür. Bu nedenle terlemeyle, idrarla, dışkıyla ve solunumla kaybettiğimiz suyu yerine koymamız yaşamımız için oldukça önemlidir.

İnsan vücudunun su oranı, cinsiyete, yaşa, ağırlığa, boy uzunluğuna ve fiziksel aktiviteye göre değişiklik göstermektedir. Yetişkin insan vücudunun yaklaşık %60-75’ i sudan oluşmaktadır. Kadınların günde 2 litre, erkeklerin 2,5 litre su tüketmesi gerekmektedir. Yapılan egzersizle birlikte su alımı arttırılmalıdır. Her yarım saatte 1-2 bardak daha fazla içmeliyiz. Yeterince su içilmediği takdirde böbrekler de yeterince görevini yerine getiremez, süzme işlemini gerektiği şekilde yapamaz ve böbrek yetersizliğine girebiliriz. Peki yeterli miktarda su içip içmediğimizi anlayabilir miyiz? Bunun en kolay yolu idrar rengi ve miktarıdır. Koyu renkli ve az miktarda oluşan idrar az miktarda su tükettiğimizin göstergesidir. Sağlıklı bir bireyin ise idrar rengi açık sarı ve şeffaf renktedir.

Su içmek için susamayı beklememek gerekir. Eğer su tüketmek zor geliyorsa, suyun içine taze meyve parçaları, nane ve limon ekleyerek de tüketebiliriz. Yazla birlikte artan hava sıcaklığıyla vücudumuz daha hızlı sıvı kaybetmekte. Terleme ve idrar yoluyla daha da çok kaybedilen suyu yerine koymak için günlük su tüketimine özen göstermeliyiz. Çay, kahve gibi kafeinli içeceklerin diüretik etkisi olduğundan sıvı atımını arttırmaktadır. Bu içecekleri fazla tüketenlerde su ihtiyacının çay ve kahveden karşılandığı düşünülmemelidir. Çay ve kahve her ne kadar sıvı grubunda içecekler gibi görünse aslında vücudumuzdaki su ihtiyacını karşılayan içecekler değillerdir. İdrar söktürücü özelliklerinden dolayı daha fazla su atımına neden olmaktadır. Çayı ve kahveyi sıvı grubunda sayamayacağımız gibi fazla tüketimi halinde içtiğimiz kadarını yine ekstra su olarak tüketmekte fayda var. Kolalı ve gazlı içecekler basit şeker oranı yüksek içeceklerdir. Sağlıklı olmayan içeceklerdir ve fazla tüketilmesi de kilo artışına neden olmaktadır. Böyle çok kalorili içecekler yerine taze meyve ve sebze suları tüketilebilir. Ayrıca sıcak yaz aylarında maden suyu tüketimi de güzel bir alternatiftir. Vücutta su atılımı çoğalacağı için günlük alınan su miktarını da arttırmak gerekir.

Fazla miktarda terleme sonucu vücuttan suyla beraber, sodyum, potasyum gibi minerallerde atıldığı için baş ağrısı, baş dönmesi, halsizlik, bulantı, nabız zayıflığı ve dolaşım bozuklukları gibi sağlık sorunlarına da neden olabilmektedir.

Artan yaz sıcaklarıyla birlikte günlük sıvı alımını da arttırmalıyız. Sıvıdan kasıt; su ve su içerikli besin gruplarıdır. Suyun kendini tüketmek en sağlıklı yöntemdir. Ayrıca suyun yerine geçecek içeceklerde mevcuttur. Gün içerisinde tükettiğimiz süt, ayran, kefir, şekersiz komposto gibi içeceklerde sıvı alımı için iyi birer alternatiftir.

Sıcak havalarda vücudun en önemli ihtiyacı sudur. Siz terlemediğinizi düşünseniz bile deri, idrar, dışkı ve solunumla birlikte fazlasıyla sıvı kaybı oluyor. Günlük su tüketimi 2-3 litre olmalı. Su yerine geçen alternatiflerde tercih edilebilir. Terleyen biriyseniz, spor ve egzersiz yapıyorsanız, nemli bir yerde yaşıyor veya çalışıyorsanız su ihtiyacınız daha da artacaktır. Susama hissini beklemeden su içmek sağlığın korunması açısından özellikle de yazın daha da dikkat etmemiz gereken bir durumdur.

Diyetisyen Neslihan Kunt



444 1 256
hastane@adu.edu.tr
Zafer Mahallesi
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hastanesi,
09100 Efeler/Aydın
444 1 256
hastane@adu.edu.tr
Zafer Mahallesi
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hastanesi,
09100 Efeler/Aydın