AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ HASTANESİ
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ HASTANESİ
Yaz Mevsiminde Sağlıklı Beslenme Önerileri

Yaz Mevsiminde Sağlıklı Beslenme Önerileri

   Sağlıklı ve doğal bir şekilde beslenmemizi sürdürebilmek için mevsimine uygun beslenme alışkanlıklarımızı da şekillendirmemiz gerekmektedir.Mevsimlerin değişmesi,sıcaklıkların artmasıyla  birlikte beslenme düzenimiz ve metabolizmamız bu yeni duruma uyum sağlamaya çalışır ve bu dönemde sıcaklığın etkisiyle bazı sağlık sorunlarıyla(şeker,kalp rahatsızlıkları,tansiyon,mineral kayıpları vb.) karşılaşabiliriz.Doğru beslenme alışkanlıklarıyla bu sorunlarla karşılaşma ihtimalimizi azaltarak,kendimizi daha iyi hissedebilir ,sağlıklı bir yaz mevsimi geçirebiliriz.Peki yaz aylarında nelere dikkat etmemiz gerekir?

 

SU İÇMEYİ UNUTMAYIN!

Vücudumuzun ortalama % 70 ini oluşturan su, hücrelerin yaşamsal faaliyetleri, vücut ısısının dengelenmesi ve fonksiyonlarının yerine getirilmesi için son derece önemlidir. Sıcaklıkların artmasıyla birlikte vücuttan sıvı kaybı artar ve vücudun sıvı ihtiyacını karşılamak için özellikle yaz mevsiminde su tüketimini arttırmamız gerekir.Çünkü eksikliğinde baş ağrısı,halsizlik,bulantı,baş dönmesi,tansiyonda dengesizlikler ve elektrolit kayıpları görülebilmektedir.Normal bir bireyde ortalama 2-2.5 litre olan su ihtiyacı(kg başına 30-40 ml su) yaz döneminde 3 litreye kadar çıkabilmektedir.Spor yapanların,ağır işte çalışanların ise günlük su tüketimini biraz daha arttırması önerilir.Su içmek için susamayı  beklemeden,suyu hayatınızın merkezine koymaya çalışın ve düzenli su içmeyi alışkanlık haline getirin.

 

SERİNLEMEK İÇİN TERCİH ETTİĞİNİZ İÇEÇEKLERE DİKKAT EDİN!

Yaz aylarında serinlemek için çokça tercih edilen gazlı içecekler,hazır meyve suları ve alkol, şeker içerikleri ve katkı oranlarının yüksek olması nedeniyle serinletmenin aksine vücutta bazı sağlık problemlerine yol açmakta ve boş kalori alımına sebep olmaktadır.Bu tür içecekler özellikle abdominal yağlanmayı arttırarak obeziteye davetiye çıkarabilir.Yaz mevsiminde süt,ayran,kefir,ev yapımı şekersiz limonata,sade maden suyu ve taze sıkılmış meyve suları daha doğru bir tercih olacaktır.Çay ve kahve de diüretik etkisinden dolayı vücuttan su atımına sebep olduğu için aşırı tüketiminden kaçınılmalıdır.

 

YETERLİ VE DENGELİ BESLENİN !

Yaz ayları ile birlikte beslenme alışkanlıklarımızda değişiklikler olması kaçınılmazdır fakat yine sağlıklı ve dengeli beslenmek bizim elimizdedir.Öğün sayıları ve saatlerinde küçük farklılılar yapabiliriz.Bu farklılılıkları yaparken beslenmemizde mutlaka her besin grubuna(süt,meyve,kurubaklagil,et,sebze ve tahıl gurubu)porsiyon miktarına dikkat ederek yer vermeye özen göstermeliyiz.Kızartma türü yiyeceklerden ,şeker içeriği ve yağ oranı yüksek besinlerden,beyaz un ve beyaz undan yapılmış yiyeceklerden olabildiğince kaçınmalı, yaz aylarını biraz daha hafif yemek tercihleri yaparak geçirmeliyiz.

 

RENGARENK SEBZE VE MEYVELER!

Yaz Mevsimi bizi rengarek,lezzetli ve sağlıklı sebze ve meyvelerle karşılıyor.Bu dönemde meyve grubundan karpuz,kavun,şeftali,kiraz,üzüm,incir ve kayısı;sebze grubundan domates,salatalık,patlıcan,biber,taze fasulye,kabak ve daha sayamadığımız birçok sağlıklı besin yaz dönemi için bizi bekliyor.Her besini mevsiminde ve taze olarak tüketmek sağlığımız için olmazsa olmazımızdır.Sebze ve meyve grubu özellikle yüksek posa içerikleri sayesinde günlük posa ihtiyacımızın önemli bir kısmını karşılamaktadır.Bununla beraber diyabet hastaları yaz meyvelerinin şeker içeriğinin yüksek olduğunu unutmamalı tüketim konusunda dikkat etmelidir.

 

HİJYENİ VE GIDA GÜVENLİĞİNİ HAFİFE ALMAYIN!

Sıcaklıkların artması bazı besinlerin çok kolay bozulmasına sebep olabilmektedir.Bu sebeple yaz mevsiminde besinlerin alınması,pişirilmesi,hazırlanması ve saklanması aşamaları diğer zamanlara göre çok daha önem kazanmaktadır.Besin zehirlenmeleri ve bozulmalarına karşı dikkatli olmalı, hijyen  konusunda tedbirli davranmalıyız.Meyve ve sebzelerimizi bol su altında yıkamalı,iyi pişmemiş ve hijyen kurallarına uyulmadan hazırlanmış besinlerden,açıkta ve dışarıda satılan yiyeceklerden ,çabuk bozulabilecek riskli yiyeceklerin tüketiminden olabildiğince kaçınmalıyız.

Sağlıklı bir yaz mevsimi geçirmenizi diliyorum...

 



444 1 256
hastane@adu.edu.tr
Zafer Mahallesi
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hastanesi,
09100 Efeler/Aydın
444 1 256
hastane@adu.edu.tr
Zafer Mahallesi
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hastanesi,
09100 Efeler/Aydın