ana sayfa link
Sağlık Rehberi

Yarıyılda Karneleri Değerlendirmek


Diğer Başlıklar
| .. |
Yarıyılda Karneleri Değerlendirmek

Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Hastalıkları Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Sevcan Karakoç Demirkaya, karnelerin çocuklar ve aileler üzerindeki etkilerini, başarızlığının nedenlerini ve yapılması gerekenleri paylaştı.

 

Tatilin seyrine etki eden en önemli unsur şüphesiz karnedir. Bir kısım öğrenci için karne, neşe ve heyecan faktörüyken bazıları için 'kriz veya kâbus' gibi ifadelerle adlandırılabiliyor. Çocuğun yaşı büyüdükçe ailede kötü karne kriz ya da çatışmaya neden olabilmektedir. Okullara bu yıl ara verilirken bazı çocukların karnesinde takdir teşekkür varken, bazılarının karnesinde ise maalesef zayıflar olabilir.

 

Anneler ve babalar; zayıfı çok diye üzülmemek ve çocuğa kızmamak gerek. Artık sınıfta kalma korkusu pek yok ancak yine de notlar ilerideki sınavlar için önemli. Ancak aileler çocuklarına karne yüzünden kızmamalıdırlar. Unutulmamalıdır ki: Karne çocuğun zeka göstergesi değildir. 
Çocuğun dönem sonu karnesinde zayıflar varsa bu durumu onun kişiliği ve zekasının göstergesi olarak değerlendirmemek gerekir. Çocuğun o dönem içinde bulunduğu şartları göz önünde bulundurmak ve bu duruma kötü karneye nelerin sebep olduğunu incelemek gerekir. Nedenler bilinir ve sorunlar çözülürse daha sonraki karnelerde de benzer sonuçla karşılaşılmasın, 2.dönem notları daha iyi olsun.

 

Başarısızlık nedenleri nelerdir?

 

Okul başarısızlığının pek çok nedeni olabilir: Bunlar çocuğa bağlı, aileye bağlı ve topluma bağlı nedenler olarak gruplandırılabilir:

 

Çocuğa bağlı başarısızlık nedenleri:

 

*Çocukta duygusal sorunların varlığı, çalışma alışkanlıklarının kazanılmamış olması en başta gelir. Çocuğun kapasitesi iyi olsa da kafası karışık, endişeli ise dikkati dağılır ve derse konsantre olamayabilir. Çocuk depresif  ise sürekli yorgun, uykulu, isteksiz olabilir ya da  hiperaktif bir çocuk çok uzun süre ara vermeden dersi takip edemeyebilir. Öğrenme bozukluğu varlığında çocuk geç öğrenir, harf karıştırabilir, okuma ve yazma veya sadece matematik konusunda güçlükler yaşayabilir. 

 

Ya da bunların dışında çocuğun işitme-görme gibi fizyolojik bir rahatsızlığı da başarısızlığa yol açabilir. Çocuk uzağı göremediği için tahtayı görememiş, duyamadığı için öğretmeninin anlattığı önemli şeyleri kaçırmış olabilir.

 

Aileden kaynaklanan başarısızlık nedenleri:

 

Ailenin çocuğa uygun ders çalışma ortamını sunmamasıdır. Ne yazık ki çoğu çocuk televizyon karşısında ders yapmaktadır veya bebek olan kardeşi onun defterleriyle oynarken dersine odaklanmaya çalışmaktadır. 

 

Ailenin çocuğa yönelik davranış ve beklentileri de ders başarısını etkiler.

 

Ailenin çocuğuna gösterdiği tutum da başarıyı etkiler mi?

 

 Ailenin olumsuz tutumundan birisi çocuğun derslerine karşı aşırı ilgisiz olmalarıdır. Aile çocuğunun durumunu sadece sene sonu karnesi ile takip eder. Çocuğun başarısızlığı ile bile ilgilenmeyen aileler vardır. Sınıfta kalmama sistemi ile sınıf geçme kolaylaştı ve aile farkına varmadan çocuk hiç bir şey öğrenemeden liseyi bitiriyor, böyle gençlerin sayısı az değildir.. İlgisiz aile çocuğun yıl içerisindeki durumuyla, zorlandığı derslerle ilgilenmez ve sadece karne alınca önemser.

 

Bunun tam tersi bir durum da başarıyı olumsuz etkiler. Bazı aileler ise aşırı ilgilenirler. Ders notları, yazılılar, testler, deneme sınavları bu aileler için oldukça önem taşır. Adeta anne baba çocukla aynı sınıfta okuyormuşçasına işin içine girerler, evde sürekli yazılılar konuşulur, hayat sınavlara göre planlanır. En ufak düşük not başarısızlık olarak ele alınır ve fatura çocuğa kesilir. Çözdüğü test, yaptığı net sayısına göre çocuk evde kabul görür. Ailenin aşırı beklentisi ders başarısını olumsuz etkiler. 

 

En uygun durumda ise anne ve babalar çocuklarının potansiyelini bilmeli ve buna göre davranmalıdır. Donuk zekalı veya zeka geriliği olan çocuklarla ilgili beklenti normal zekalı çocuklar kadar olmamalıdır. Çünkü öğrenim için temel koşullardan birisi çocuğun yaşına uygun zeka düzeyine sahip olmasıdır. Ancak zekası normal olup da okul başarısızlığına yol açabilecek bazı ruhsal sorunlar da olabilir. 

 

Yine aileden kaynaklanan ders başarısızlığı durumları: Aile içi anlaşmazlık, geçimsizlik, kardeş kıskançlığıdır.  Ebeveynlerin çocuklarına olan eleştirel, tehditkar, aşırı beklentili tutumları çocuğun başarısını düşürür. Anne ve babası arasındaki geçimsizliğe çocukların şahit olması, sorunları çocuk ile paylaşma ve onu taraf olmaya zorlama gibi tutumlar çocuğun psikolojik dengesini bozabilir. Çocuk, ailevi sorunları arkada bırakarak dersinin başına oturamaz, otursa bile konsantre olamaz. Çocuğun kafası ailenin geleceği, yaşayacağı yer, anne babanın barışma-boşanma durumu ile meşguldur. 

 

Toplum etmenli başarısızlık nedenleri: 

 

Ülkemizde eğitim sisteminden kaynaklanan zorluklar vardır. Kalabalık sınıflarda ders görmek, sınav sisteminin sürekli değişmesi, daha alt yapı oluşmadan aşamalı sınavlara geçmek, belirsizlik kafa karışıklığını ve sınav endişesini arttırır.

 

Karnesinde kırıkları olan çocuğa ailesi nasıl davranmalı?

 

Yazının başında da belirtildiği gibi karne, zeka veya kişilik göstergesi değildir. O eğitim yılı içerisinde öğrenim gördüğü konularla ilgili bilginin ne kadarının özümsenip sınavlarda gösterdiğinin ölçütüdür.

 

 Anne ve babalar: Başarısızlık varsa kızmayın, dövmeyin. Çocuğunuzu anlayın ve bunu hissettirin.

 

Anne ve babalar başarısızlığın nedenlerinin neler olabileceğini çocuk ile araştırmalı ve paylaşmalıdırlar. Çözümleri beraberce düşünmelidirler.  Onu anladıklarını göstermelidirler.

 

 Karne üzerinden çocuk tehdit edilmemeli, azarlanmamalıdır. Bir sonraki karnede nasıl daha iyi olabileceği üzerine durulmalıdır. Ailenin bu tutumu çocuğu psikolojik olarak destekler ve çocuğun ailesine güvenini arttırır. Aradaki iletişim güçlenir.

 

*Kötü karne gelmiş olsa bile varsa iyi olan ders veya diğer ders dışı alanlardaki çocuğun başarıları desteklenmeli ve gecikmeden uygun ödüllerle pekiştirilmelidir. 
Çocuğun güzel karnesine veya gösterdiği çabaya teşekkür etmek, çocukla birlikte parka gitmek, pastaneye gidip karnesi için pasta yemek kutlamak her ailenin verebileceği ödüllerdir.

*Anne ve babalar çocuğun karnesindeki iyi notları ve dersleri için harcadığı çabayı övmeli, ona olan güvenlerini söylemelidirler.
Çocuğu diğer arkadaşlarının başarısı ya da kardeşleri ile kıyaslamamalıdırlar. Her çocuk fiziksel, sosyal, zihinsel gelişimi ile ayrı bir bireydir. Çocuktan beklenti bu yönde olmalıdır.

*Anne ve babalar, çocuklarına gerekirse destek alarak verimli ders çalışma teknikleri konusunda yardımcı olabilir, programlama konusunda destek olabilirler.

*Anne babası tarafından onaylanan, desteklenen çocuk daha çabalı ve başarılı olmaya gayret gösterecektir.
Ayrıca okul başarısızlığına neden olabilecek altta yatan ruhsal sorunların çözümü için çocuk psikiyatrisi uzmanına zaman geçirmeden başvurmalıdırlar.

 

Karneler iyi veya kötü ama her çocuk şimdi tatilde, tatile nasıl bakmalıyız?

 

Ara tatili bir sonraki döneme hazırlanmak için güzel bir fırsattır. Tatilin anlamı, eğlenmek, dinlenmek, rahatlamak, anne-baba, akraba, arkadaş ile daha bol ve keyifli zaman geçirmektir. Çocukların tatilini eğlenerek, dinlenerek ve enerji depolayarak hem psikolojik gelişimlerini hem de zihinsel gelişimlerini olumlu etkileyecek şekilde geçirmeleri önemlidir. Tatil aktivitelerinin de bu amaca hizmet etmesi gerekir.

 

Tatilini verimli ve güzel geçirmek için öğrencilerin kendilerine mutlaka bir tatil programı hazırlaması, mümkünse bunu anne ve babaları ile yapabilmeleri gerekir. Bu programda dinlenmeye, eğlenmeye ağırlık verildiği gibi zayıf derslerin telafisi ya da öğrencinin kendini eksik bulduğu konuların tekrarı için de zaman ayrılmalıdır. Özellikle okuldaki akademik başarısı düşük ve eksikleri fazla olan öğrencilerin diğer arkadaşlarına yetişmesi için tatil bulunmaz bir fırsattır. Konu yetiştirmede problemi olmayan, akademik başarısı iyi öğrenciler ise tatilde öğrendikleri konuların tekrarını yapmalıdır. Her bireyin gelişim özelliklerinin, farklılıklarının olduğunu düşünecek olursak, hazırlanacak olan tatil programının da bu bireysel farklılıkları içeriyor olması gerekir. Şablon programlardan ziyade her çocuk ve ailesinin kapasitesine uygun planlar çizilmelidir. 

 

Başarısız geçen bir dönemin telafisi için altta yatan nedenler mutlaka gözden geçirilmelidir. Çocuğun öğrenme ve algılamasına uygun bireysel eğitim desteği, psikolojik durumu için çocuk psikiyatrisi uzmanının değerlendirmesi ve tedavisi ve ailenin katılımı ile çocuğunuz başarı merdiveninden yavaş ama emin adımlarla çıkabilir. 

 

Hazırlayan: Zeynep Şule Yüksel - Ezgi Toygar

 

Dahili: 2599 - 2534

Birimler

  • Tıbbi Birimler
  • İdari Birimler

Online İşlemler

  • Adü Hastane Facebook Sayfası
  • Adü Hastane Twitter Sayfası
  • Adü Hastane Youtube Sayfası
  • Adü Hastane Rss Sayfası
  • Adü Hastane Engelli Dostu Web Sitesi
adü hastane tel foto
444 1 256
Çağrı Merkezi
Adnan Menderes Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Hastanesi Bilgi İşlem Merkezince Tasarlanmış ve Kodlanmıştır. © 2012 - 2018